אבחון לקויות למידה לסטודנטים

גם באקדמיה יש הקלות

אבחון לקויות למידה לסטודנטים במכון יהבים

האבחון הפסיכודידקטי ביהבים מתבצע על ידי פסיכולוגיים חינוכיים ובודק קיומם של קשיי למידה וגם צדדים רגשיים ונפשיים של הנבדק. מטרת האבחון המשולב (פסיכו דידקטי), הינה אבחנה מבדלת בין קשיים ללקויות למידה: האבחון הפסיכולוגי כולל הערכת מנת משכל, והערכה כללית של התחום הרגשי.  האבחון חיוני לקבלת התאמות בדרכי היבחנות עפ”י דרישות המכללות האקדמיות.

גם בגיל האוניברסיטה ישנם לא מעט סטודנטים הסובלים מלקויות למידה ומתמודדים עם קושי משמעותי בלימודים האקדמיים.

השלמת בגרות

המעבר ללימודים אקדמיים אחרי לימודים בתיכון  יכול להיות קשה עבור תלמידים אשר הסתמכו בעבר על אסטרטגיות-למידה של הקשבה בכיתה וקריאה של החומר לפני המבחן. ברוב המקרים, זה כבר לא מספיק כדי להצליח  בלימודים גבוהים ולצלוח מבחנים ברמה אקדמית.

במצבים אלה, יש צורך בעיבוד נוסף של החומר באמצעות סיכומים, ארגון של חומרי לימוד שונים (אינטגרציה) וזכירה של נושאים מרובים. כשמדובר במקצועות מדעיים, פעמים רבות נדרש מהתלמידים ליישם את הבנתם בצורה של פתרון תרגילים ונוסחאות, ולא רק באופן תיאורטי. 

חלק גדול מהתלמידים מצליח להסתגל לשינוי – מי בתחילת השנה ומי בהמשך – אבל תמיד יש קבוצת סטודנטים בעלי לקויות שונות שלמרות מאמציהם הכנים להצליח, נשארים מתוסכלים ללא יכולת להתמודד.

 

בדיקת מוקסו לקשב וריכוז

חלק מהקשיים הללו הן הפרעות קשב וריכוז שסטודנטים מאובחנים איתם בגיל צעיר, החלק השני של לקויות הלמידה הללו נובע מהלחץ היומיומי בו הם שרויים כמו עומס אקדמי, עבודה במשרה מלאה, חיי חברה פעילים ועוד… סטודנטים המנהלים סדר יום עמוס בפעילויות ישנים מעט שעות בלילה, מה שיכול להוביל לירידה ביכולת הריכוז והקשב.

חשוב להבין כי סטודנט הסובל מהפרעת קשב וריכוז לא יתפטר ממנה גם בחיי היום יום ולכן, זיהוי נכון של הלקות או ההפרעה בעזרת אבחון מתאים יאפשר טיפול הולם לבעיה. יש לא מעט סטודנטים המנסים להתגבר על בעיית הקשב באמצעות נטילת תרופות כדוגמת ריטלין ודומותיה, אך הן לא יהיו יעילות אם ההפרעה נובעת מעומס בחיי היום יום. 

הפתרון הטוב ביותר במקרים כאלה הוא לבצע אבחון בהתאם לבעיה, לאתר את מקורה ולתת פתרון מותאם. חשוב לדעת כי אם הסטודנט אובחן כסובל מבעיות קשב וריכוז בתקופת הילדות, בהגיעו לגיל 16 האבחון כבר לא רלוונטי ועל מנת לקבל הקלות משמעותיות באקדמיה עליו לעבור אבחון חוזר.