שינוי התנהגות אצל מתבגרים

שינויים בהתנהגת אצל מתבגרים

שינויים בהתנהגות אצל מתבגרים

שאלה: הבת שלי, בת 11, היא ילדה חברותית, חכמה ומקובלת בקרב הבנות בכיתה. לאחרונה, היא מסתגרת בבית, מסרבת להיפגש עם חברות מחוץ לבית. היא מוכנה רק שיבואו אליה. לחוגים צריך להיאבק בה כדי שתלך, אבל כשמדברים על הפסקת החוגים היא נלחצת ובוכה ומבקשת להמשיך. כשהיא חוזרת – היא תמיד אומרת שהיא נהנתה. גם כשהיא חוזרת מבית-הספר היא אומרת שהיה בסדר, לא מתארת שום אירועים מיוחדים.
אנחנו מודאגים – מה קורה לה? מה אפשר לעשות?

תשובה
גיל 11 הוא גיל ההתבגרות – זהו גיל שבו תהליכים חברתיים ובינאישיים תופסים תאוצה משמעותית והרבה פעמים אנו מופתעים מהעוצמה והפתאומיות שבה הדברים קורים. משברים חברתיים הם מאד שכיחים בגיל הזה ודפוסים חברתיים משתנים באופן יומיומי כמעט – כלומר, נאמנויות חברתיות מתחלפות, "מקובלות" הופכות ללא-מקובלות, וההיפך. לא נשמע מהתיאור שלכם שהבת שלכם עוברת אירוע חריג מהבחינה הזו – לא מדובר בחרם או בבעייה חברתית, אלא בשינויים שכנראה קשורים בתהליך ההתבגרות. אחד המאפיינים הכי בולטים בגיל ההתבגרות הוא החיפוש אחר הזהות – מי אני, מה אני, למי אני מתאים וכו' – ויתכן שבתכם מתחילה את מסעה בכך שהחיים החברתיים הנוכחיים שלה לא מתאימים לה והיא בוחרת להסתגר עד שהיא תמצא תחליף טוב יותר. זה לא נשמע מאד מדאיג, אך קשה להורים לצפות מן הצד ולראות כיצד ילד או ילדה מקובלים מתחילים להסתגר בבית. צריך הרבה סבלנות וביטחון בכוחות שלה, ולהמשיך ולעקוב כדי לוודא שזה לא מתפתח למשבר שמצריך את ההתערבות הפעילה שלכם.

 

סימפטומים של גיל ההתבגרות

בנוסף לכך, כדאי לבדוק ולשים לב במה היא עוסקת כאשר היא מסתגרת בבית. המקום הראשון שהייתי בודקת הוא המחשב. הפעילות באינטרנט ממכרת ילדים – רשתות חברתיות, משחקים וירטואליים ומשחקי קלפים (פופולרים ביותר בפייסבוק הם פוקר ומשחקים קלפים אחרים בהם מהמרים על כסף וירטואלי). מיומנויות התקשורת של ילדים רבים היום הופכות להיות יותר ויותר אופייניות לתקשורת ממוחשבת ופחות לתקשורת בינאישית, כפי שמתרחש באופן טבעי כשילדים משחקים או נפגשים אחד עם השני. העובדה שרוב הילדים חווים את זה ברמה כזו או אחרת לא צריכה להסיר את האחריות מההורים לעקוב ולהתערב כשמתעורר צורך או כשעוברים את הגבול. רצוי שלא יהיה מחשב בתוך החדר של הילדים, אלא במקום ציבורי ונגיש לכל בני הבית, וכדאי לבדוק מדי פעם מה בדיוק עושים הילדים בזמן הגלישה והצ'יטוט – עם מי הם מדברים, באילו אתרים הם מבקרים ומיהם אנשי הקשר. אין כל מניעה שילדים ידעו שהוריהם בודקים ויודעים מה קורה. למרות שלא ציינתם זאת בפנייתכם, אני מתייחסת לנושא המחשב ברצינות ומציעה לבדוק מה קורה מבחינת הרגליה בתחום זה.

הסתגרויות והתמכרויות

אם אתם עדיין מוטרדים מכך שהבעיה עמוקה יותר, אפשר לפנות לגורמים בתוך בית-הספר – מחנכת, יועצת – או לשוחח עם הורים של חברות שאתן היא כן נפגשת, באופן דיסקרטי. לעתים, מסתבר שכמה חברות חוות תהליכים דומים במקביל – וזה יכול לחזק את הכיוון שמדובר כאן במשהו נורמטיבי שקשור לגיל ההתבגרות.

הלימודים במכינת יהבים

  • מסלול הלימודים מאפשר להתקבל לכל פקולטה
  •  הדגש במכינה ללימודים אקדמיים הוא השלמת הפערים במקצועות הראליים, אשר יאפשרו כרטיס כניסה לכל פקולטה, כולל הפקולטות להנדסה.
  • תכנית הלימודים הינה תכנית ממוקדת ואינטנסיבית הנמשכת כ-4 חודשים במטרה להכין את התלמיד למחזור הלימודים האקדמי הקרוב.
  • מסלולי הלימוד הם גמישים ומאפשרים לתלמיד לבחור את המקצועות הנדרשים, עפ"י הפערים הקיימים ורצונו להתקבל לפקולטה ספציפית.
  • במסגרת הלימודים בקורסים יינתנו לתלמידים ספרי לימוד ויתקיימו גם שעות תרגול במתמטיקה, במהלכן תלמידים יכולים להיעזר במתרגל לפתור תרגילים ולקבל הסברים נוספים, במידת הצורך.
  • הלימודים יתקיימו בשעות הבוקר וימי שישי.
  • הלימודים יתקיימו בשעות הבוקר וימי שישי.

הלימודים במכינות אחרות

  • לימודים במכינה הקדם אקדמית אינם מבטיחים קבלה למוסד זה או אחר ותלויים בהישגי הסטודנטים בתום שנת הלימודים.
  • לרוב, תכנית הלימודים הקדם אקדמית נמשכת לאורך שנה אקדמית אחת, כלומר מחודש אוקטובר ועד חודש יולי לקראת לימודים אקדמיים בשנה שלאחר מכן.
  • המכינות עצמן כוללות מספר מסלולי לימוד שמשתנים בהתאם למוסד, לדוגמא הנדסה, מדעים מדוייקים וכדו'.

איך מחשבים את ציוני הבגרות בשקלול הבונוסים?

אופן חישוב ממוצע משוקלל של הבגרות

כדי לחשב את ממוצע הבגרות יש להכפיל את מספר היחידות בציון הבגרות (לאחר שהוסף לו ה'בונוס'), לחבר את כל המכפלות ולחלק במספר הכולל של יחידות הלימוד בתעודת הבגרות (יש להוריד מהתחשיב מקצועות בחירה עודפים שמורידים את ממוצע הבגרות). שיטה זו של החישוב היא המקובלת במרבית הפקולטות ברוב המוסדות האקדמיים, אך היא יכולה להיות שונה בפקולטות מסוימות או בחלק מהמוסדות.

בונוסים – תוספות ניקוד הניתנות לציון הבחינה בעת חישוב ממוצע הבגרות לצורך קבלה למוסדות ההשכלה הגבוהה. הבונוס ניתן אך ורק למקצועות ברמה של 4 ו- 5 יח"ל (אין תוספת לציון ברמה של 3 יח"ל) ואך ורק מציון 60 ומעלה. משרד החינוך מגדיר אלו מקצועות זכאים לבונוס.

אופן הוספת הבונוס:

  • למקצוע ברמה של 4 יח"ל – תוספת של 10 נק' לציון הסופי, אלא אם כן מדובר במקצועות המתטיקה ו/או האנגלית, ואז תינתן תוספת של 12.5 נק' לציון הסופי.
  • למקצוע ברמה של 5 יח"ל – תוספת של 20 נק' לציון הסופי , אלא אם מדובר במקצוע מתמטיקה/אנגלית, שאז ניתנת תוספת של 25 נק' לציון הסופי ברמה של 5 יח"ל. כיום ישנם מוסדות שמוסיפים 35 נקודות ל-5 יח"ל מתמטיקה.

מומלץ להיכנס לאתר של כל מוסד אקדמי ולהיעזר במחשבון הספציפי כדי לקבל תשובות מדויקות.

בכל מקרה – הבונוסים והמקצוע המורחב מהווים למעשה את המנוף המוצלח ביותר לשיפור הממוצע ולקבלה למקצועות הסלקטיביים באקדמיה.

תלמיד שישלים או ישפר את המקצועות הללו ירחיב באופן משמעותי את סיכויי הקבלה שלו ללימודים אקדמאים.