
כיצד ניתן לפענח תוצאות מבחן מוקסו?
חשוב להדגיש!!! את תוצאות המבדק מפענח איש מקצוע מיומן ולכן יש לקבל בעירבון מוגבל כל פרשנות שהיא שאינה מקצועית.
מקרה בוחן
ילד בן 6, תחילת כיתה א, מגיע למבחן מוקסו עקב קושי לשבת בשקט, תזוזתיות מרובה על הכיסא, דיבור-יתר. מתואר כילד חכם מאד, אהוב על התלמידים והמורה, אבל ילד שנוכחותו בכיתה לאורך זמן קשה מאד, ויש צורך למצוא לו פתרונות יצירתיים מחוץ לכיתה – במבואה עם סייעת, פינת ישיבה על פופים ומשחקים וכו'.
בבדיקה הראשונה של המוקסו אנחנו מקבלים פרופיל מגוון: בקשב ובתזמון תפקוד נמוך מהנורמה, באימפולסיביות בנורמה, בתגובתיות-יתר מעל לנורמה.
על פניו, זהו לא פרופיל שמעלה סבירות גבוהה להפרעת קשב, אבל כשפותחים את גרף הביצוע מתקבלת התמונה האמיתית של הקושי:
במבט ראשון, בלי לפרט, ניתן לראות את התנודתיות המרובה (זיג-זגים) בכל אחד מארבעת המדדים הנבדקים: עליות וירידות משמעותיות, כלומר רגישות למסיחים. בנוסף, ניתן לראות כי בשלושה מתוך ארבעת המדדים הזמן משפיע באופן מהותי לחוסר יציבות: בקשב ובתזמון להתעייפות, באימפולסיביות לשיפור. כמו-כן, ניתן לראות כי המסיחים משפיעים באופן מובהק על המדדים השונים.
כלומר, תמונת הביצוע משקפת קשיים משמעותיים.
לכן, הומלץ לקיים בדיקה שנייה עם כדור, על מנת לבחון מגמת-שיפור – כלומר, האם יש כאן בסיס לחשוב שמדובר במרכיב נוירולוגי במכלול קשייו של הנבדק?
הבדיקה השנייה, לאחר 10 מ"ג ריטלין, מראה שיפור קל בפרופיל: האימפולסיביות משתפרת מעט לטובה.
אך ברמת הביצוע יש מגמה משולבת:
ניתן לראות כי הביצוע של מדדי האימפולסיביות וההיפר-ריאקטיביות משתפר במעט, אך הביצוע במדדי הקשביות והתזמון מחמיר.
כלומר, לא נראה כי המקור המרכזי לקשיים קשור להפרעה נוירולוגית, ונכון יותר להמשיך ולאבחון כיוונים נוספים. יתכן ויש כאן:
- חוסר ויסות חושי – רגישות חושית גבוהה הגורמת להצפה ולהתנהגות ריאקטיבית. אבחון וטיפול יכולים להתבצע במרכזים להתפתחות הילד או אצל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה על ויסות חושי.
- היפוטוניה של השרירים – יתכן ולנבדק קשה לשבת לאורך זמן בשקט בכיתה עקב קושי של הגוף להישאר ביציבה הנדרשת לאורך זמן. ניתן לאבחון ולעבוד על זה עם פיזיותרפיסט או מרפאה בעיסוק.
- קושי רגשי – בגרות רגשית, יכולת לדחות סיפוקים, קשיים אחרים הנובעים ממצוקה רגשית – מומלץ לפנות לאבחנה וטיפול בתחום הזה רק לאחר שבדקנו ושללנו את התחומים האחרים.
- תופעת אירלן – תופעה שבה המוח מתקשה לעבד צבעים מסויימים בעיבוד החזותי, וזה גורם לקיים בקריאה, התמצאות במרחב, כאבי ראש והצפה רגשית.
זוהי דוגמה טובה למקרה שבו אבחון MOXO נתן לנו כלים לאבחנה מבדלת, לפני שהיה ניסיון לטיפול בריטלין לשווא. זוהי הגדולה של הבדיקה הזו, המהווה כלי תומך-החלטה, בכך שהיא משקפת לנו את המצב באופן מדויק, הכולל סטיות תקן וגראפים, המשקפים בדיוק את השינוי.
מכון יהבים – מבחן מוקסו ואבחוני קשב
במרכז מתבצעים מגוון אבחונים, כגון: מבחני מוקסו, אבחונים פסיכו דידקטיים ודידקטיים, בדיקות לבחינת קשיי קשב וריכוז ולקויות למידה, ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, על ידי אנשי מקצוע מומחים ובכירים. כמו כן מתפקד המרכז כשלוחה של אירלן ומתבצעים בו אבחוני אירלן והתאמת שקפים.
המבדקים הנעשים במרכז יהבים מוכרים על ידי משרד החינוך וקיימים הסדרים עם קופות החולים.
לתיאום תור חייגו 072-3308518