אבחון לקויות למידה לסטודנטים

אבחון לקויות למידה לסטודנטים: פתיחת דלתות להצלחה אקדמית

הבנת הצורך באבחון

המעבר מהתיכון לאוניברסיטה מלווה בהתרגשות גדולה, אך גם בחששות. עבור סטודנטים עם לקויות למידה, המעבר הזה עשוי להיות מאתגר במיוחד. לקויות למידה, כגון דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה, יכולות להשפיע על היכולת לקרוא, לכתוב, לחשב ולעבד מידע, ולהקשות על ההצלחה האקדמית ולכן ישנה חשיבות רבה לאבחון לקויות למידה לסטודנטים.

אבחון לקויות למידה לאוניברסיטה נועד לזהות את הקשיים הספציפיים של כל סטודנט, ולהציע התאמות לימודיות שיאפשרו לו למצות את מלוא הפוטנציאל שלו.

מדוע אבחון כל כך חשוב?

  • זיהוי מדויק של הקשיים: אבחון מקצועי מאפשר לזהות את סוג הלקות, את חומרתה ואת ההשפעה שלה על התפקוד האקדמי.
  • התאמות לימודיות: על סמך תוצאות האבחון, ניתן לקבל התאמות לימודיות שונות, כגון:
    • הארכת זמן במבחנים: עבור סטודנטים המתמודדים עם קשיים בקצב הקריאה או הכתיבה.
    • שימוש במחשב: לסטודנטים עם קשיים בכתיבה ידנית.
    • סביבת לימוד שקטה: לסטודנטים רגישים לרעשים.
    • סיוע לימודי: הכוונה למרכזי למידה או מורים פרטיים.
  • שיפור הביטחון העצמי: אבחון ומענה לצרכים הספציפיים יכולים לשפר משמעותית את הביטחון העצמי של הסטודנט ולהפחית את תחושת הכישלון.
  • מניעת נטישה: סטודנטים עם לקויות למידה שלא מקבלים את התמיכה הנדרשת נמצאים בסיכון גבוה לנטוש את הלימודים. אבחון והתאמות יכולים למנוע תסכול וליצור מוטיבציה להמשך הלימודים.

מה כולל אבחון לקויות למידה לסטודנטים?

אבחון לקויות למידה לסטודנטים כולל בדרך כלל סדרה של מבחנים ומבדקים, הכוללים:

  • מבחנים קוגניטיביים: לבדיקת יכולות כגון זיכרון, קשב, חשיבה מופשטת וכו'.
  • מבחני הישגים אקדמיים: לבדיקת רמת הקריאה, הכתיבה והחשבון.
  • ראיון עם הסטודנט: כדי להבין את ההיסטוריה האקדמית, את הקשיים הנוכחיים ואת הציפיות מהלימודים.
  • ראיון עם ההורים או בני משפחה: כדי לקבל מידע נוסף על התפתחות הסטודנט והקשיים עימם הוא מתמודד.

אבחון לקויות למידה והקלות בלימודים

לאחר האבחון, הסטודנט זכאי לקבל הקלות בלימודים. הקלות אלו הן התאמות שנועדו לאפשר לסטודנט עם לקות למידה להשתתף באופן שווה בלימודים.

דוגמאות להקלות:

  • הארכת זמן במבחנים: כפי שהוזכר קודם לכן, הארכת זמן במבחנים יכולה להיות התאמה חשובה עבור סטודנטים עם קשיים בקצב הקריאה או הכתיבה.
  • שימוש במחשב: סטודנטים עם דיסלקציה או דיסגרפיה עשויים להתקשות בכתיבה ידנית. שימוש במחשב יכול להקל עליהם משמעותית.
  • סביבת לימוד שקטה: סטודנטים עם הפרעות קשב וריכוז עשויים להזדקק לסביבת לימוד שקטה כדי להתרכז.
  • סיוע לימודי: סטודנטים רבים עם לקויות למידה נהנים מסיוע לימודי מצד מורים פרטיים או מרכזי למידה.

מסקנה

אבחון לקויות למידה לסטודנטים הוא צעד חשוב לקראת הצלחה אקדמית. על ידי זיהוי הקשיים והתאמת סביבת הלימוד, סטודנטים עם לקויות למידה יכולים להתגבר על האתגרים ולהגשים את שאיפותיהם האקדמיות.

חשוב לזכור:

  • כל סטודנט הוא ייחודי: ההתאמות הלימודיות צריכות להיות מותאמות לצרכים הספציפיים של כל סטודנט.
  • אבחון הוא רק ההתחלה: אבחון הוא צעד חשוב, אך הוא אינו מספיק. יש צורך במעקב ובמתן תמיכה מתמשכת.
  • זכויות הסטודנט: סטודנטים עם לקויות למידה זכאים להקלות בלימודים. חשוב להכיר את הזכויות הללו ולפעול למימושן.

אם אתם סטודנטים וחושבים שיש לכם לקות למידה, אל תהססו לפנות לייעוץ מקצועי.

בדיקת מוקסו לקשב וריכוז

חלק מהקשיים שאיתם מתמודדים הם הפרעות קשב וריכוז שסטודנטים מאובחנים איתם בגיל צעיר, החלק השני של לקויות הלמידה הללו נובע מהלחץ היומיומי בו הם שרויים כמו עומס אקדמי, עבודה במשרה מלאה, חיי חברה פעילים ועוד… סטודנטים המנהלים סדר יום עמוס בפעילויות ישנים מעט שעות בלילה, מה שיכול להוביל לירידה ביכולת הריכוז והקשב.

חשוב להבין כי סטודנט הסובל מהפרעת קשב וריכוז לא יתפטר ממנה גם בחיי היום יום ולכן, זיהוי נכון של הלקות או ההפרעה בעזרת אבחון מתאים יאפשר טיפול הולם לבעיה. יש לא מעט סטודנטים המנסים להתגבר על בעיית הקשב באמצעות נטילת תרופות כדוגמת ריטלין ודומותיה, אך הן לא יהיו יעילות אם ההפרעה נובעת מעומס בחיי היום יום. 

הפתרון הטוב ביותר במקרים כאלה הוא לבצע אבחון בהתאם לבעיה, לאתר את מקורה ולתת פתרון מותאם. חשוב לדעת כי אם הסטודנט אובחן כסובל מבעיות קשב וריכוז בתקופת הילדות, בהגיעו לגיל 16 האבחון כבר לא רלוונטי ועל מנת לקבל הקלות משמעותיות באקדמיה עליו לעבור אבחון חוזר.

אבחון לקויות למידה לסטודנטים במכון יהבים

האבחון הפסיכודידקטי במרכז יהבים מתבצע על ידי פסיכולוגיים חינוכיים ובודק קיומם של קשיי למידה וגם צדדים רגשיים ונפשיים של הנבדק. מטרת האבחון המשולב (פסיכו דידקטי), הינה אבחנה מבדלת בין קשיים ללקויות למידה: האבחון הפסיכולוגי כולל הערכת מנת משכל, והערכה כללית של התחום הרגשי.  האבחון חיוני לקבלת התאמות בדרכי היבחנות עפ”י דרישות המכללות האקדמיות.