איך להוציא הקלות באבחון

איך להוציא הקלות באבחון לטובת התאמות בלימודים ובבחינות: מדריך מקיף

הוצאת הקלות באבחון לטובת התאמות בבחינות ובלימודים יכולה להיות תהליך מורכב ומבלבל. יחד עם זאת, עם המידע וההכוונה הנכונים, ניתן להקל על התהליך ולמקסם את הסיכויים לקבל את התמיכה הדרושה לכם.

מהן הקלות בבחינות?

הקלות בבחינות הן התאמות מיוחדות המוענקות לנבחנים המתמודדים עם קשיי למידה או מוגבלויות אחרות. המטרה של הקלות אלו היא לאפשר לנבחנים אלו להפגין את הידע והכישורים שלהם בצורה הוגנת ותוך התחשבות בקשיים שלהם.

אילו סוגי הקלות קיימות?

קיימים סוגים רבים של הקלות, והסוג הספציפי ייקבע בהתאם לצרכים האישיים של הנבחן. הנה כמה דוגמאות נפוצות:

  • זמן מוגבר: הקצאת זמן נוסף להשלמת הבחינה.
  • חומרי עזר: שימוש במילון, מחשבון או עזרים טכנולוגיים אחרים.
  • פורמט חלופי: ביצוע הבחינה בעל פה, בכתב יד מוגדל או באמצעות תוכנת הקראה.
  • סביבת בחינה מותאמת: בחינה בחדר שקט, עם פחות הסחות דעת או עם סיוע של מלווה.

איפה עושים אבחון?

כשמדובר בלימודים, אחד הגורמים המכריעים המשפיעים מאוד על הביצועים הוא תשומת הלב, או בקיצור יכולת הקשב. הערכת קשב ממלאת תפקיד מרכזי בהבנה ובשיפור יכולות הריכוז, המיקוד ועיבוד המידע. על ידי הערכת מיומנויות קשב, התלמידים יכולים לזהות תחומי שיפור, לפתח אסטרטגיות למידה יעילות ולשפר את חוויית הלמידה הכוללת שלהם והכי חשוב, לקבל הקלות והתאמות בבחינות בהתאם לתוצאות מבחני הקשב.

אז איפה עושים אבחון? אבחונים שונים, כגון בדיקת קשב ו/או לקויות למידה, נעשים בדרך כלל על ידי אנשי מקצוע בתחום שהם מאבחנים מוסמכים. האבחון יכול להתבצע בקליניקה פרטית, או במסגרת החינוכית של הנבחן. בכל מקרה, אם אתם מרגישים שאתם או ילדכם מתקשים וזקוקים לאבחון, התייעצו עם איש מקצוע שיעזור לכם בתהליך.

מי זכאי להקלות בבחינות?

הזכאות להקלות בבחינות נקבעת על ידי גורם מוסמך, כגון פסיכולוג חינוכי או פסיכיאטר. לצורך קבלת ההקלות, נדרש הנבחן לעבור אבחון מקצועי המוכיח את קיומן של קשיי למידה או מוגבלויות.

 

איזה אבחון כדאי לעשות?

הבחירה באבחון הנכון תלויה במגוון גורמים, כאשר מטרת ההערכה היא לספק את ההבנה ברורה של הקושי הקיים ולהדריך את המטופל לקראת תמיכה והתערבויות מתאימות. 

אם אתם חושדים שיש לכם  קשיים הקשורים לקשב ושוקלים לפנות לאבחון, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך כמו פסיכיאטר, פסיכולוג או נוירולוג. אנשי מקצוע אלה יכולים להעריך במדויק את הסימפטומים שלך ולספק אבחנה נכונה על סמך המצב האישי.

מבחינת אבחנות הקשורות לקשב, שניים נפוצים הם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) והפרעת קשב וריכוז (ADD). ADHD היא הפרעה נוירו-התפתחותית הכוללת תסמינים של היפראקטיביות, אימפולסיביות וחוסר קשב. ADD הוא מונח מיושן ששימש בעבר לתיאור תת-הסוג חסר הקשב של ADHD. במהלך תהליך ההערכה, איש המקצוע הרפואי יבצע בדרך כלל הערכה יסודית שעשויה לכלול ראיונות, שאלונים, תצפיות ואולי בדיקות פסיכולוגיות. הם ישקלו את הסימפטומים , ההיסטוריה הרפואית וכל מידע רלוונטי.

מגוון גורמים משפיעים על סוג האבחון ולכן לפני שתחליטו איזה אבחון כדאי לעשות, מומלץ להתייחס לנקודות הבאות:

  • הקשיים או הסימפטומים שאתם חווים: מהם הקשיים או הסימפטומים שגורמים לכם לחפש אבחון? האם אתם מתקשים בלימודים? חווים קשיים רגשיים? מתקשים בתפקוד יומיומי? זיהוי הקשיים יסייע לכם לצמצם את אפשרויות האבחון.
  • היסטוריה רפואית ופסיכולוגית: האם יש לכם היסטוריה של קשיי למידה, הפרעות קשב וריכוז, חרדות, דיכאון או מצבים נפשיים אחרים? חשוב לציין מידע זה בפני גורם מוסמך, שכן הוא עשוי להשפיע על סוג האבחון הנדרש.
  • גיל: הגיל עשוי להשפיע על סוגי האבחונים הזמינים ועל הגורמים המוסמכים לבצע אותם. לדוגמה, ישנם אבחונים המתאימים לילדים בלבד, בעוד שאחרים מתאימים למבוגרים בלבד.

זיכרו, פנייה לעזרה היא צעד חיובי לקראת הבנה וטיפול בכל קושי שאתה עלול להיתקל בהם.

 

איזה הקלות ניתן לקבל באבחון?

סטודנטים ותלמידים עם הפרעת קשב וריכוז או לקויות למידה, עשויים להיות זכאים להתאמות מסוימות במהלך בחינות כדי לסייע ולתמוך בצרכי הלמידה שלהם. כמה התאמות נפוצות לבחינה לסטודנטים עם הפרעות קשב וריכוז עשויות לכלול:

 

  • זמן מורחב בבחינות: ייתכן שיינתן לסטודנטים זמן נוסף להשלמת בחינות כדי לתת את הדעת על קשיים בניהול זמן ומיקוד.
  • סביבת בדיקה שקטה או נטולת הסחות דעת: ייתכן שסטודנטים יורשו לגשת לבחינות בחדר שקט או עם אוזניות מבטלות רעשים כדי למזער הסחות דעת.
  • הפסקות במהלך הבחינות: לסטודנטים עשויה להיות אפשרות לעשות הפסקות קצרות במהלך הבחינות כדי לסייע בניהול חוסר שקט או לשמור על מיקוד.
  • שימוש בטכנולוגיה מסייעת: ייתכן שסטודנטים יורשו להשתמש בכלים כמו מעבדי תמלילים, תוכנות דיבור לטקסט או מחשבונים כדי לתמוך בתהליך הבחינה שלהם.
  • מתן הוראות כתובות או עזרים חזותיים: התלמידים עשויים להפיק תועלת ממתן הנחיות בכתב או בעזרת עזרים חזותיים כדי לסייע בהבנה ובארגון.
אז במידה ואתם מתקשים בלימודים ומתלבטים איך להוציא הקלות באבחון לטובת התאמות בלימודים, להלן מספר המלצות כלליות כדרך פעולה להמשך.

המלצות כלליות:

  • פנו לפסיכולוג חינוכי או פסיכיאטר: גורמים מקצועיים אלו מוסמכים לבצע מגוון רחב של אבחונים, ולאבחן קשיי למידה, הפרעות קשב וריכוז, מצבים רגשיים ועוד.
  • התייעצו עם גורמים רלוונטיים נוספים: ייתכן שתרצו להתייעץ גם עם גורמים רלוונטיים נוספים, כגון יועץ בית הספר, רופא ילדים או נוירולוג.
  • אספו מידע: לפני שאתם פונים לאבחון, מומלץ לאסוף מידע על סוגי האבחונים השונים ועל הגורמים המוסמכים לבצע אותם. ניתן למצוא מידע זה באתרי אינטרנט של ארגונים מקצועיים, באתרי ממשלתיים ובמקורות מידע אמינים אחרים.

חשוב לזכור:

  • אבחון מקצועי יכול לסייע לכם להבין טוב יותר את הקשיים שאתם חווים ולמצוא את דרכי הטיפול המתאימות ביותר עבורכם.
  • קבלת אבחון עשויה לפתוח בפניכם אפשרויות רבות, כגון קבלת תמיכה פדגוגית, הקלות בלימודים, טיפול פסיכולוגי ועוד.
  • אין להתבייש לפנות לאבחון. זוהי צעד חשוב בלקיחת אחריות על בריאותך הנפשית והרווחה שלכם.

מרכז רב תחומי יהבים, מנוהל על ידי ורד יהב, בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות ותואר שני בייעוץ חינוכי מהאוניברסיטה העברית, ובעלת וותק של עשרים שנים בתחום.  נשמח לצרף אתכם להצלחה, פנו אלינו עוד היום

073-3308518

גלילה לראש העמוד